Saturday 18 May 2013

Rasulullah s.a.w telah mewasiatkan kepada Ibnu Abbas r.a.:

Apabila kamu bermohon, maka bermohonlah kepada Allah s.w.t. Apabila kamu meminta, maka mintalah kepada Allah s.w.t. Dan, ketahuilah bahwa sekiranya sekalian makhluk saling bantu membantu kamu untuk memperolehi sesuatu yang tidak ditulis Allah s.w.t untuk kamu, pasti mereka tidak akan sanggup mengadakannya. Dan, sekiranya sekalian makhluk mau memudaratkan kamu dengan sesuatu yang tidak ditulis Allah s.w.t buatmu, niscaya mereka tidak sanggup berbuat demikian. Segala buku telah terlipat dan segala pena telah kering.

Apapun yang menimpa kita maka itu tak lepas dari ijin berkenannya Allah, bahkan Iblis tau betul itu, maka ketika dia ingin menyesatkan anak Adam, maka dia meminta ijin Allah agar memberi kesempatan untuk menyesatkan anak Adam, sebab iblis tau betul jika Allah tak memberi ijin maka iblis tidak bisa berbuat apa apa atas anak adam.

Seharusnya anak adam memahami itu, dan jangan sekali kali meminta perlindungan dan keselamatan pada selain Allah, jangan sampai tak lepas dari satu masalah malah masuk pada masalah baru. Tak lepas dari satu beban malah ditambahi beban baru.

No comments:

Post a Comment